*

jotain turhaa

Oletko asiakas vai myytävä tuote

  • Nopea testi muutaman suositun sivuston etusivuista
    Nopea testi muutaman suositun sivuston etusivuista
  • Content is king
    Content is king
  • Hetken kestää avata...
    Hetken kestää avata...

Jos et ole maksava asiakas, olet myytävä tuote. Tähän toteamukseen kiteytyy pitkälti internetin bisnesmalli. Näytetyistä mainoksista ja kerätyistä tiedoista maksetaan ja useimmat sivustot elävät tämän mallin varassa.

Perinteisesti käytettyjä tapoja kerätä tietoja ovat tietysti IP-osoite ja muut verkkoliikenteen tiedot ja evästeet. Nykyään aika moni estää ainakin ulkopuolisten palvelujen evästeitä, jotkut lähes kaikki muutkin. Vähän villimpi tapa on ns. selaimen sormenjälki, jossa sivusto skannaa selaimen ominaisuudet, asennetut fontit, lisäosat ja kaikki tiedot mitä irtoaa. Innokkaimmat piirtelevät jonkin hienon kuvion ruudun "ulkopuolelle" ja vertailevat sen avulla pieniä eroja josko sillä irtoaisi tietoja laitteistosta yms.

Tämä "fingerprinting" on niin kehittynyttä, että suurin osa Suomen netinkäyttäjistä (tai oikeammin: laite ja selain -yhdistelmä) pystytään yksilöimään sillä. Ja tämä tietysti yhdistetään muihin tietoihin. :) Voi käydä testaamassa esim. täällä: https://panopticlick.eff.org/

Selaimissa on jo vuosia ollut "Älä seuraa minua (Do Not Track)" -asetus, jolla käyttäjä voi ilmoittaa ettei halua itseään seurattavan. Kuulostaa hienolta, mutta käytännössä todella harva sivusto edes Suomessa kunnioittaa tuota pyyntöä mitenkään.

Ja tietysti tilastoja ja analytiikkaa löytyy pilvin pimein. Moni on varmaan kuullut Google Analyticsista, muita vastaavia löytyy sitten kymmenittäin. Suurin osa näistä on tyyliä "tässä tunnuksesi, laita tämä koodinpätkä sivuillesi". Nämä nyt käytännössä toimivat niin että JavaScript-koodinpätkä kerää tiedot selaimesta ja lähettää ne tilastointipalvelimelle. Ja 20 muuta skriptiä lähtee lataamaan mainoksia.

Tässä kohtaa jatkuvasti yleistyvät mainonnan- ja seurannanesto-ohjelmat (AbBlock, Ghostery jne) puuttuvat peliin ja estolistojensa perusteella katkaisevat nämä pyynnöt. Moni seurantapalvelu menee siinä samassa. Tästä toki seuraa se, ettei osa kävijöistä tilastoidu esim. Google Analyticsiin ollenkaan. Oman palvelimen lokeihin jää tietysti merkintä, mutta uskoisin, että moni sivusto on aika pitkälti ulkoistanut analytiikan ulkopuolisille eikä siihen itsellä edes olisi resursseja tai osaamista.

Tämä on ymmärrettävää, koska näiden palvelujen käyttö on helppoa ja vaivatonta, mutta mysteeriksi jää sitten ns. haamukäyttäjien määrä. 10%? 20%? 30? Varmaa on vain, että se on kovassa kasvussa. Uudet Opera-selaimen version sisältävät sen jo valmiina sisäänrakennettuna.

On eräs keino, jolla suurin osa tästä seurannasta ja mainosten tulvasta loppuu kuin seinään. Se ei ole mitenkään uusi, yksinkertaisesti estää JavaScript. Liitetyssä kuvassa on esimerkkinä hesarin satunnainen artikkeli. 79 skriptiä estetty, itse artikkelin lukemista tuo ei haittaa. Samalla tein nopeasti muistaakseni TNS-Gallupin top100-listan sivuille testin, liitteenä on myös kuvaaja sen kärkipään tuloksista. Bonuksena sivu latautuu salamannopeasti. Yleisestihän itse sisältö on vain murto-osa sivujen koosta, joka nykyisin on tolkuttoman suuri, usein 1-3Mt per sivu. 

Tuossa kun nopeasti surffailin läpi useimmat uutissivut ja palvelut, lähes kaikki toimivat ihan hyvin (ja huimasti nopeammin) näin. Harva sivu oikeasti tarvitsee JavaScriptiä ( varsinkin kun nykyään CSS on kehittynyt paljon ) ja kaikki uutissivustot, blogit jne voi helposti tehdä täysin toimiviksi ilman sitä. Ehkä perustoiminnallisuuden päälle tulevat hienoimmat toiminnot ja silmäkarkki jää välistä. 

Tästä ei tietysti ylläpitäjä eikä mainostaja tykkää, joten käytännössä kaikki sivut pyrkivät estämään niiden käyttämisen jos JavaScript on kytketty pois. Tyhjä ruutu ja teksti "Sivusto vaati JavaScriptin". Tämä harvemmin on mikään tekninen vaatimus, vaan käytännössä kysymys on mainonnasta ja seurannasta. [Tulevaisuudessa ehkä oikeasti JavaScriptin varaan rakennetut sivustot yleistyvät.] 

Käytännössä kaikki sisältö lähetetään aina, mutta se piilotetaan käyttäjältä, jos JavaScript on pois päältä. Nämä kikkailut ovat vähänkään nettisivuista ymmärtävälle lapsellisen helppoja kiertää ihan automaattisesti. Laajassa mittakaavassa tämä kuitenkin toimii.

Teinpä huvikseni aiemmin lyhyen videonpätkänkin muutaman lehden sivuilla surffailusta. https://www.youtube.com/watch?v=DB-94DaAsLk

 

Sivustot menevät hyvin pitkälle tässä mainosten ja seurannan estäjien vainoamisessa. Pelkkä videon katsominen vaatii tuhansia koodirivejä, joiden ainoa tehtävä on pakottaa katsomaan mainokset alussa. Se videon lisääminen onnistuu kuitenkin nykyään ihan yhtä yksinkertaisesti kuin valokuvankin lisääminenkin. Valintakysymys siis.


Valitettavasti mainonta on myös internetin yleisin sivujen rahoitusmalli. Ymmärrän hyvin, että mainonta on välttämätöntä ja ei minulla ole mitään ns. hyviä mainoksia vastaan. Ongelma on enemmänkin koko mainos- ja seurantakompleksi, joka haluaa jatkuvasti enemmän ja tarkempaa tietoa kaikista. Villimpiä kielikuvia käyttävä voisi puhua itseään ruokkivasta hirviöstä.

Klassinen markkinointiin liittyvä näkemys on, että puolet käytetystä rahasta menee hukkaan, mutta kukaan ei tiedä kumpi puoli on kyseessä. Internetin avulla on saatu kerättyä enemmän ja enemmän tietoa ja sijoittajille kerrotaan rahaa vastaan tarinoita kuinka tehokkuus paranee aina vaan lisää kun saadaan entistä enemmän tietoa ihmisistä. 

Ihan oma lukunsa on automatisoitu liikenne ja botit, jotka tuottavat yli puolet koko internetin liikenteestä. On jo vaikea erottaa enää botteja ja oikeita ihmisiä toisistaan. Ihmissurffaajia jäljittelevät botit ovat jo miljardibisnestä. Tällaista liikennettä voi ostaa halvemmalla kappalehinnalla kuin mainostajat maksavat mainosvideoiden yms. katseluista. Kun on tilaisuus tehdä rahaa, niin tehdään. Maksajina ovat sitten yleensä mainontaa ostavat yritykset. Suomen kielialuetta tämä ei tosin taida ainakaan vielä koskea.(?) Muutenkin täytyy olla tarkkana, mikä lasketaan kävijöiksi. Jos tuuppaa WordPress-blogin nettiin vieläpä ilman mitään sisältöä, sinne tulee pian 10000 käyntiä kuukaudessa, joista lähes kaikki ovat haavoittuvuuksia etsiviä botteja. =)

Mielelläni näkisin ns. tyhmiä mainoksia ja mieluiten suoraan sivustolta. Vaikka ihan vaan kuvina. Onhan se myöskin tietoturvariski, jos ladataan sisältöä ties mistä ulkopuolisilta mainospalvelimilta. Mainospalvelimiahan on hakkeroitu ja levitetty haittaohjelmia niiden kautta. 

En halua demonisoida JavaScriptiä, se on mahtava työkalu, mutta mielelläni näkisin, että käyttötarkoituksena olisi sisältö, ulkoasu ja käyttäjäkokemus. Onko niin, että mainonta on huono mutta kuitenkin käytännössä paras rahoitusmalli?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Tällä sivulla on 64 kpl skriptejä, yhden niistä olen sallinut, uuden suomen, mm. latautumisnopeus on moninkertainen verrattuna "salli kaikki skriptit" tilaan.

flashplayerin plokkaamalla ja käyttämällä toista mediasoitinta pääsi eroon kaikista mainosvideoistakin, toki jotkin sivut eivät toimi ilman flashia, mutta esim. youtuben vakaus ja käyttömukavuus parani takaisin entiselle tasolle.

Toimituksen poiminnat