*

jotain turhaa

Tabletit ja älypuhelimet digiosaamisen esteenä

Jälleen vähän kriittisempää ja vaihtoehtoista näkökulma digihypetykseen. Nythän tuolla pihoilla, kodeissa ja kaduilla lapset päiväkoti-ikäisistä lähtien tökkivät tablettejaan ja puhelimiaan. Ja tätä halutaan lisää kouluihinkin. Ajattelumallina on ilmeisesti että "digitaidot" lisääntyvät suoraan käyttötuntien määrän mukana. Parikymmentä vuotta on puhuttu, tai asioista ymmärtämättömät ovat puhuneet, diginatiiveista

Ihminen  tietysti oppii digitaitoja niitä käyttäessään ja harjoitellessaan, aktiivisesti tai passiivisesti. Niinhän tuo oli itselläkin. Ero on tietysti siinä, että polku DOS:ista vaikka Windows XP:hen oli lievästi sanottuna kivinen. Tuon ajan, puhumattakaan sitä ennen, oppimismetodina oli "invalid command & RTFM". Tosin äkkiähän siinä perusteet sitten oppi, ja kun kaikki piti tehdä itse, paljon muutakin. Tuo on juuri se syy, miksi osaamista löytyy.

Tässä nyt juuri vähän aikaa sitten Windowsia uudelleenasentaessa väkisin tuli vertailtua vastaavaan kokemukseen 10-15 vuotta sitten.  Nyt kaikki asennusmäärittelyt, laitteiden ajurit, asetukset, verkkoasetukset yms. hoituvat automaattisesti ja ihmiselle jää tehtäväksi vain valita käyttäjänimi sekä salasana ja painaa enteriä. Yhden pelin saaminen toimimaan hiiren ja äänten kanssa oli ennen vaikeampaa kuin koko käyttöjärjestelmän asennus nyt. Onhan se kiva, ettei tarvitse tehdä kaikkea itse. Välillä tulee ongelmia ja tilanteita, jotka eivät hiirenklikkailulla ratkea, ja pitää itse sörkkiä asioita, ei siinä mitään. Ongelma on siinä, että nuoremmilta tämä kehityspolku jää kokonaan puuttumaan.

Tabletit ja älypuhelimet vievät tämän toki huomattavasti pidemmälle. Niissähän käyttäjä on aika lailla eristetty omalle pikku hiekkalaatikolleen, jossa on kivoja kuvakkeita ja ohjelmia asennetaan tökkimällä ikoneita. Kun käyttökin on lähinnä digitaalisen median kulutusta, ruutuja voi tökkiä vuosikaudet oppimatta juuri mitään tietoteknisiä taitoja. Kaikki (tylsät) perusasiat hukassa. Arvoitukseksi jää, minne se tietojenkäsittelyn nimellä joskus kulkenut osuus jäi.

Lopputulos on sitten, että somen käyttö ja Pokemonin etsintä sujuu, mutta laitteiden käyttöön ja tuottavaan tekemiseen liittyvät taidot ovat hukassa, puhumattakaan siitä, että ymmärrettäisiin jotain niiden toiminnasta. Ja vaikka kaikki pyörii netin ympärillä, kenelläkään ei ole käsitystä miten koko homma edes toimii.

Sellasta digiloikkaa tällä kertaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

Ongelma on passiivinen klikkauskäyttö. Tekemisen pitäisi olla aktiivista luomista. Toivottavasti koodaaminen opseissa muuttaa tämän.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Minä itse muistan, kun innostuneena kävin Amstradin kimppuun ja purin sen osiin, 10 000 mk:n maksavan laitteen vanhempieni hirvitykseksi ja kokosin sen entiselleen ja aloin opetella sen käyttämistä.

Myöhemmin tuli sitten ICL 386-kone ja senkin avasin ja tutkin koko kopan ja taas se toimi kuin ennallaan. Sitten jouduin sitäkin opettelemaan kokonaan. Olin silloin aikanaan pieni 8-vuotias Amstradin ottaessani hampaisiini teurastuksen aikana.

Mutta on kyllä taivaan tosi, että nykyään ei nämä nuoret varmaan osaa loogisesti ajatella vika-syytä tai ohjelmavirhettä yhdistellä mihinkään, ellei joku kokeneempi ja vanhempi opasta heitä löytämään vian syitä. Heti syytetään käyttöjärjestelmää, vaikka vika voi löytyä vain yksinkertaisesti konehuoneesta tai monitorin ja tuolen välistä olevasta käyttäjästä, joka ei vaan osaa.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Olen aivan samaa mieltä siitä, että älylaitteiden käyttö ei opeta tietotekniikasta juuri mitään. No, yhtään sen enempää kuin autolla ajaminen autotekniikasta. En silti sanoisi, että autolla ajaminen haittaa autotekniikan ymmärtämistä. Enää sen ymmärtäminen ei vain ole tarpeellista, kiitos kuluttajaystävällisemmän tuotteistuksen. Tekniikkaa nyt ei vain voi oppia ymmärtämään ilman kiinnostusta ja useimmilta ihmisiltä sellaista kiinnostusta ei voi odottaa. Jos käyttö edellyttää kiinnostusta, kiinnostuneiden määrä tästä tuskin paljoa muuttuu, vain käyttäjien määrä.

Vaikutusta voi kuitenkin olla siinä, miten tietotekniikkaosaaminen motivoi taidolliseen erikoistumiseen. Nuorille tämä erikoistuminen on tärkeää ja erityisesti vertaisryhmän hämmästyttäminen omalla teknisellä taidolla, niin autoilussa kuin tietotekniikassakin, on sellaista, jolla saadaan positiivista huomiota hämmästyttämällä. Siinä kuin aiemmin hämmästyttäminen vaati ohjelmointitaitoja, nykyään hämmästyttäminen tapahtuu löytämällä hämmästyttävän Youtube-videon tai lataamalla hämmästyttävän sovelluksen. Koska tietotekninen osaaminen on kärsinyt inflaation huomiomarkkinoilla, ei se välttämättä myöskään motivoi harrastuneisuuteen yhtä lailla.

Ei se tietenkään täysin voi sitä tappaa. Vaikka lähes kaikki nykyään oppivat ajamaan autolla, voi sen silti aina tehdä yksilöllisemmin, taidokkaammin tai ainakin vaarallisemmin. Vaikka autoja saa nykyään kaupasta, niiden tuunaaminen on ainakin joissain piireissä suosittua ja vaikka siinä nykyään ehkä kiinnitetään enemmän huomiota ulkoisiin tekijöihin kuin aiemmin, sinällään myös teknisellä osaamisella on merkityksensä, vaikka se ehkä onkin muuttunut.

Toimituksen poiminnat